Pop & rock profilen
Underrubrik som konkretiserar kunskapsområdet
Musik år 7-9
Övergripande mål
- Skolans mål är att varje elev tar ett personligt ansvar för sina studier och sin arbetsmiljö (Lgr
11, s. 15)
- Skolans mål är att varje elev utvecklar förmågan att själv bedöma sina resultat och ställa
egen och andras bedömning i relation till de egna arbetsprestationerna och
förutsättningarna (Lgr 11, s. 18)
Förmågor att utveckla
- Spela och sjunga i olika musikaliska former och genrer.
- Gestalta och kommunicera egna musikaliska tankar och idéer.
- Analysera och samtala om musikens uttryck i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang.
Du får undervisning i (ur Centralt innehåll)
- Spela instrument och sjunga i olika former och genrer.
- Ensemblespel i form av ackordinstrument, melodiinstrument, slagverk, enkeltstämmig och flerstämmig
sång.
- Rytm, klang och dynamik, tonhöjd, tempo, perioder, taktarter, vers, refräng och ackord som byggstenar
för att musicera i olika genrer.
- Musiksymboler och notsystem, noter, tabulatur, ackordbeteckningar och grafisk notation
I undervisningen ska vi lära oss att
- Spela och sjunga i olika musikaliska former och genrer.
- Gestalta och kommunicera egna musikaliska tankar och idéer.
- Undervisningen ska ge eleverna både möjlighet att utveckla en tilltro till sin förmåga
att sjunga och spela och ett intresse för att utveckla sin musikaliska kreativitet.
- Undervisningen i ämnet musik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper som gör
det möjligt att delta i musikaliska sammanhang genom att själva musicera.
Bedömning/Hur visar du vad du lärt dig?
- Sång, melodispel och ackompanjemang i ensembleform med genretypiska musikaliska
uttryck.
- Gehörsmusicerande efter musikaliska mönster i olika genrer.
- Rytmisk och melodisk improvisation till trumkomp, ackordföljder eller melodislingor
med röst och instrument.
- Musikskapande i olika genrer, till exempel visor, ljudkompositioner och
låtar.
- Musikalisk gestaltning där olika uttrycksformer kombineras.